חוויית עובד בארגון

article-image

אנחנו רגילים לחשוב במונחים של "חוויה" בעולם העסקי, אך כמעט תמיד מדובר בחוויית לקוח, חוויית משתמש, כלומר, בחוויה הצרכנית של משתמשי הקצה של המוצר או השירות שלנו. אבל ישנה חוויה נוספת שכדאי מאד לקחת בחשבון – חוויית העובדים. חווית העובד היא ממש לא גובה המשכורת או ההטבות אלא הרבה מעבר לכך.

כדי להשיג חוויית משתמש וחוויית לקוח יוצאות דופן, אתם חייבים שתהיה לכם חוויית עובד מוצלחת לא פחות!

מה זה חוויית עובד בארגון?

מהרגע שבו עובדים פוטנציאליים קוראים את מודעת הדרושים שפרסמת או שומעים על משרה פנויה מחברים, ועד לרגע שהם עוזבים את החברה שלך, כל מה שהעובדים לומדים, עושים, רואים ומרגישים תורם לחוויית העובד שלהם. כדי שחוויית העובדים תהיה חיובית, מקדמת, וכזו שלא רק תגרום להם לרצות להישאר ולעשות יותר עבור החברה או הארגון, אלא גם להביא לשם את החברים המוכשרים שלהם, צריך לפתח את המודעות, הכלים והמערך שיהיה קשוב לעובדים בכל שלב במחזור חיי העובד, לזהות מה הכי חשוב להם וליצור חוויות מותאמות אישית. גם ברמת ההנהלה וגם ברמת ניהול כוח האדם.

חווית העובד היא גם הבסיס לביצועים העסקיים. יצירת חווית לקוח ייחודית, שיפור מוצרים ובניית מותג חזק ובעל מוניטין, בסוף נעשים לא על ידי החלטות הנהלה אלא על ידי פעולות העובדים עצמם. בסופו של דבר, החוויות שלהם – חיוביות ושליליות – הן שישפיעו על מידת המאמץ שלהם, כמה הם משתפים פעולה, או האם הם מושקעים בשיפור הביצועים התפעוליים ובכך על ביצועי החברה כולה.

ממה מורכבת חווית עובד בארגון?

חווית עובד בארגון מורכבת מפרמטרים רבים והיא עלולה להיות גם מאד אינדיבידואלית. יש עובדים שתגמול על הצלחה הוא חלק מרכזי בחוויית העובד שלהם ויש אחרים שגיבוש הצוות ממלא את אותו מקום רגשי. אנחנו נסקור כאן את המרכיבים המרכזיים אבל גם ממליצים לכם לחשוב פתוח, ולנסות להכיר את העובדים שלכם ולהבין האם יש להם צרכים המשפיעים על החוויה במקום העבודה, גם אם הם לא מופיעים ברשימה שלנו…

על פי הסקרים והמחקרים המודרניים, אלו הם הפרמטרים המרכזיים המשפיעים על חוויית העובדים:

  • בטחון תעסוקתי ובטחון פיננסי, בשני הקשרים, גם בהקשר האישי – היציבות שלהם במשרה, וגם בהקשר של החברה כולה – החוסן שלה מפני משברים ותקופות רעות. כיום, הפרמטר הזה רלוונטי יותר מתמיד.
  • איזון בין העבודה לחיים האישיים. או בשמו הפופולרי – Work Life Balance. רוצים שהעובדים שלכם יעשו הכל למען הארגון? אתם דווקא צריכים להראות להם שאכפת לכם גם מהחיים הפרטיים שלהם. שימו לב לנתון הבא – בסקר שנערך בארצות הברית נמצא כי מתוך העובדים שמרגישים שיש להם איזון בין העבודה לבית, 63% יהיו מוכנים לעשות עבור מקום העבודה מעל ומעבר!
  • שחיקה הנובעת מחוסר יעילות במקום העבודה – למשל, מערכות מיושנות, בירוקרטיה מוגזמת או תהליכים לא יעילים שבאים על חשבון העובדים. כל אלה מובילים לשחיקה ולירידה בחוויית העובד.
  • תחושת שייכות וערך – אף אחד לא אוהב להיות רק מספר, או עוד לבנה בחומה. רוב העובדים לא רוצים להיות שקופים ו"העיקר שמשלמים משכורת". אלא להיפך, להיות מוערכים, ולא רק על העבודה שלהם, אלא על מי שהם והתרומה שלהם גם למארג החברתי ולא רק לתוצר הגולמי.

מי אחראי על שיפור חוויית העובד?

בקצרה – כולם. אם רוצים קצת יותר פירוט – גם הדרג הניהולי, וגם מחלקת משאבי אנוש. ברמת הדרג הניהולי, אנחנו מדברים על כל שדרת הניהול, מהעומדים בראש, ועד המנהלים הזוטרים ביותר. כל אחד בתחומו ובגזרתו צריך לתת את הכלים, הדוגמה והגיבוי לכפופים לו כדי לספק חוויית עובד חיובית. אחראית חווית עובד בחברה – החברה כולה 🙂

מחלקת משאבי אנוש, אחראית לתת את הרוח הגבית, ההנחיות, אירועי השיא ומבט חיצוני על התהליך כולל בדיקת היעילות וההצלחה שלו.

חשוב במיוחד להבין שיצירת חוויית עובד חיובית אפשרית רק אם כולם מתגייסים למהלך, ואינה יכולה להיות "תפקיד של משאבי אנוש" בלי שיתוף פעולה מהדרג הניהולי.

באיזה שלב צריך לדאוג לחוויית עובד חיובית?

התשובה הפשוטה היא כמובן בכל שלב. אבל לשם כך צריך להכיר היטב את השלבים בהם נמצא עובד, ואלו הם:

גיוס עובדים

זה כולל את כל השלבים המובילים מהחיפוש ועד להעסקת עובד חדש. כמה זמן לוקח התהליך, מה הוא כולל ומה רמת השקיפות בזמן הגיוס. האם מודעות הדרושים שלך היו מספיק אטרקטיביות וברורות כדי למשוך את תשומת הלב והבקשות של המועמדים הטובים ביותר? האם ראיון העבודה מאיים ועלול להרתיע מועמדים מצוינים? מה הייתה החוויה של המועמדים שבסופו של דבר כן התקבלו לחברה מתהליך הגיוס? ומה של אלה שלא?

קליטה וכניסה לתפקיד

הימים הראשונים בארגון יכולים ליצור רושם קריטי עבור חוויית העובד לחיוב וגם לשלילה. כיצד מתבצעת הקליטה, מה רמת הציפיות, מי מתייחס אל העובד החדש וכמה, האם הוא מרגיש שהוא מקבל את הכלים להצליח, האם מופעל עליו לחץ מהרגע הראשון או שהוא מקבל ימי חסד, האם ברור לו למי לפנות ובאיזה נושא, כיצד מתנהלות ההכשרות והשתלמויות החובה? האם יש פה חוויה מסבירת פנים, מודרנית, ומאפשרת או חוויה מיושנת, מלחיצה וכזו שמהרגע הראשון מרגישה מיותרת? לתהליך קליטת העובד והכניסה לתפקיד יש השפעה רבה על חוויית העובד בעתיד.

פיתוח פיתוח פיתוח

לא פיתו מוצרים, לא מחקר ולא R&D (כן, אנחנו יודעים שזה בייסיקלי אותו הדבר…) אלא פיתוח עובדים. זהו שלב מתמשך במסע שעוברים העובדים בחברה, כאשר אנשים מתפתחים בקצב שונה ולכיוונים שונים אבל הפיתוח, בניגוד להיתקעות במקום הוא בעל חשיבות גדולה לחוויית העובדים. ככל שהעובדים מתפתחים במסגרת תפקידיהם ומרגישים שהם נעים קדימה, הופכים למשמעותיים יותר לארגון מצד אחד ובעלי יכולות ומיומנויות אישיות מצד שני – חוויית העובד שלהם משתפרת.

שימור עובדים

לא רק שימור לקוחות. שימור עובדים חשוב לא פחות, לזהות את העובדים שהגיעו לתקרה, מבחינתם או מבחינת הארגון, את אלה שיש להם הצעות מפתות מחוץ לחברה או אלה שהשחיקה עלולה כבר להשפיע עליהם לרעה, ולמצוא את הדרכים הנכונות לשמר אותם בתוך הארגון.

סיום העסקה

חשוב לזכור שעובדים המסיימים את חלקם בחברה אמנם כבר לא יופיעו מחר בבוקר במשרד, אבל עדיין יש להם חברים וקשרים בקרב העובדים שנשארו. תהליך סיום העסקה מכוער או לא מתחשב משפיע מאד על חוויית העובדים שנשארו בחברה.

איך ניתן לשפר את חוויית העובד

הנה כמה פעולות שכל ארגון יכול לעשות יחסית בקלות כדי לשפר את חוויית העובדים

  • מעל הכל והמפתח לחוויית העובד הוא תקשורת פתוחה ובריאה בין העובדים לבין הדרג הניהולי שמעליהם.
  • הביעו הערכה, ולו בשביל שהעובדים ידעו שאתם רואים אותם.
  • דברו בפתיחות על שכר והטבות. עובד שמקבל סירוב להעלאה בשכר תוך כדי שיחה פתוחה והסבר מפורט ואמיתי מדוע לא במקום הנוהג ב"עולם הישן" של סירוב תוך כדי נזיפה, הוא עובד שיודע שיש לו עוד לאן לשאוף.
  • ספקו לעובדים שלכם את הכלים לעבוד. בלעדיהם, הם לא יצליחו בעבודתם, תחושת הערך שלהם תרד ואיתה תצלול חוויית העובד.
  • דברו על ערכי החברה. כך העובדים מרגישים שהם חלק ממשהו גדול יותר, תחושת הגאווה עולה וחוויית העובד משתפרת.
  • המנעו מתבניות – נסו להכיר את העובדים באמת, אל תנסו להשתמש באותם כלים עבור כל העובדים.

למה מובילה חוויית עובד טובה?

עובדים טובים הם ההשקעה הגדולה החשובה והרווחית ביותר של ארגון. קשה למצוא אותם ולכן מאד חשוב לשמור אותם, ומעבר לכך – לגרום לעובדים שלך להיות טובים יותר.

חוויית עובד טובה מועילה לחברה בכמה רמות – היא מעלה את הפרודוקטיביות והמחויבות של העובדים, מצמצמת תחלופה ומוזילה עלויות של הכשרה ופיצויים לעובדים העוזבים, היא שומרת על יציבות ומאפשרת תהליכי פיתוח והמשכיות.

מעבר לכך, היא מוציאה את המיטב מהעובדים שלך, וזה מתבטא היטב באיכות המוצרים והשירותים, ואפילו בתדמית החברה.

איך ליצור חווית עובד טובה ומוצלחת

האמת היא שכדי ליצור חוויית עובד חיובית לאורך זמן לא מספיק לכנס ישיבת הנהלה ולהכריז שמהיום כל המנהלים צריכים להקשיב יותר לעובדים שלהם.

גם לא להוסיף עוד יום כיף בשנה, לתת עוד 100 ₪ בסיבוס, להעלות את הבונוס השנתי ב-10% או להסכים לעבוד יותר מהבית.

כל אלה אולי יעוררו שמחה רגעית אך ישכחו במהרה. אפילו העלאה גורפת במשכורת היא לא הפתרון, ראשית, מפני שזה יעלה לחברה שלך מחיר גבוה שבסוף יגיע על חשבון חוויית העובדים בצורה אחרת, ושנית, מפני שאולי תופתעו לשמוע, אבל המשכורת היא לא הדבר החשוב ביותר לעובדים שלכם.

כדי לשפר את חוויית העובד צריך להטמיע תהליכים הכוללים כלים של אינטליגנציה רגשית למנהלים, מערכות של איתור ובדיקה על ידי מחלקת משאבי אנוש שינוי תפיסה בארגון ולעיתים גם שינוי והטמעת מערכות שונות ועוד.

בשורה התחתונה – זה תהליך שצריך לעשות אותו מתוך ידע, רצון לשינוי, לקבל אותו בזרועות פתוחות ולהיות סבלניים אליו.

ב HR+ נוכל לקחת אתכם יד ביד לשיפור חוויית העובד

אחד הדברים שאנחנו עושים ב HR+ הוא ליווי ומתן כלים לשיפור חוויית העובד, החל מכלים אדמיניסטרטיביים למחלקת משאבי אנוש ועד הדרכות וליווי לדרגי הניהול.

אנחנו יודעים ליצור תהליכים לשיפור חוויית העובד בכל אחד מהשלבים בהם נמצאים העובדים שלכם, מהגיוס, דרך הקליטה, הפיתוח השימור ועד סיום ההעסקה. לכל שלב הדגשים והכלים המתאימים לו.

רוצים לשפר את חווית העובדים בחברה שלכם? ב HR+ תקבלו את כל הכלים והתמיכה לשם כך. כי חוויה זה העסק שלנו.

לסיכום

כל עסק רוצה שהמוצר שלו ייתן חוויית משתמש ייחודית, שהלקוחות יישארו נאמנים למותג, יבואו שוב ואף ימליצו לחברים שלהם. מצד שני, לא כל עסק יודע שכדי ליצור תהליך כזה צריך להתחיל מבפנים, מחוויית העובד ולא מחוויית הלקוח. כשחוויית העובד תהיה חיובית, מקדמת ומפתחת, אולי אפילו ייחודית, אז יהיו לכם העובדים המתאימים ליצור את אותו הדבר במותג שלכם כלפי הלקוחות.

HR+ מציעה לכם כלים שונים לשיפור חוויית העובדים אצלכם בחברה או בארגון.

אהבתם?

שתפו את המאמר

מאמרים נוספים

blog-img

איך לנהל ישיבת הנהלה מוצלחת

"ישיבת ההנהלה בארגון שלכם לא מתנהלת כפי שהייתם רוצים ומצפים? רוב המשתתפים בוהים בפלאפונים, הי..."

blog-img

מה זה מסע לקוח?

"חווית מטופל, חוויית לקוח, חווית עובד. קו ברור מחבר בין שלושתן, את כולן מניעים ומחזקים אוטונו..."

blog-img

פיתוח מנהלים במודל "כישורים זה החיים"

"מנהל טוב הוא אחד ממחוללי הצמיחה והשינוי הגדולים ביות בחברה או ארגון. זה נכון עבור מנהלים בכל..."

blog-img

פיתוח הדרכה ולמידה בארגונים – המדריך המלא

"הכירו את התחום המופלא והבולט בכל ארגון: פיתוח הדרכה ולמידה בארגונים. היום, כל ארגון יודע שאם..."

blog-img

הערכת אפקטיביות הדרכה

"הבנת חשיבות ההדרכה היא קריטית לצמיחתו והצלחתו של כל ארגון. עם זאת, לעיתים קרובות מתעלמים מהי..."

blog-img

מיתוג מעסיק

"בעולם התחרותי של רכישת כישרונות, ישנה מילת באז המהדהדת באופן עקבי במסדרונות של מחלקות משאבי ..."

blog-img

תהליך גיוס עובדים

"בנוף העסקי התחרותי של היום, קיים צוות מהשורה הראשונה שהוא חיוני יותר מאי פעם. עבור עסקים, הצ..."

blog-img

איך להגביר מוטיבציה של עובדים?

"בכל ארגון, קטן או גדול, טיפוח סביבת עבודה חזקה וחיובית הוא קריטי. אחד ההיבטים החיוניים של סב..."

blog-img

תהליך אונבורדינג לקליטת עובדים מושלמת

"דמיינו לכם את התסריט הבא: עובד נבחר בקפידה אחרי תהליכי גיוס ומיון קפדניים, עבר הכשרה והחל לע..."

blog-img

למידה דיגיטלית ויתרונותיה

"נפתח בחידה. איך אפשר ללמד כמות גדולה של עובדים, שחלקם מהם מרוחקים פיזית ממשרדי הארגון, אודות..."

blog-img

תהליך קבלת החלטות בארגונים – כלים וטכניקות למנהלים

"קבלת החלטות בארגונים משחקת תפקיד מרכזי בהצלחת הארגון. בראש ובראשונה, החלטות קובעות את דרך הפ..."

blog-img

איך לראיין עובדים? 10 טיפים לגיוס איכותי ומדויק

"ההון האנושי הוא נקודת חוזק של חברות וארגונים רבים והם שמחים מאד לספר את זה לכל מי שמוכן לשמו..."

blog-img

חוויית עובד בארגון – הרבה מעבר למשכורת

"אנחנו רגילים לחשוב במונחים של "חוויה" בעולם העסקי, אך כמעט תמיד מדובר בחוויית לקוח..."

blog-img

יום אוריינטציה לעובד חדש – איך נוציא ממנו את המקסימום?

"יש שיאמרו שיום האוריינטציה הוא היום המשפיע ביותר על העובדים החדשים, כיצד ייכנסו לתפקיד. למה ..."

blog-img

הערכת ביצועים

"הערכת הביצועים, האירוע הקסום הזה שאנחנו לא מייחסים לו לפעמים את החשיבות הראויה. לאחרונה העבר..."

blog-img

גיוס עובדים

"טוב, בואו נדבר על גיוס מגוון… כולם שמים את זה כיעד, אנחנו רוצים לגייס בעלי מוגבלויות, ..."

blog-img

הערכת אפקטיביות

"הערכת אפקטיביות של תהליכי ההדרכה, צמד המילים שכל פעם שמישהו מבקש אותו ממני אני מתחיל בנאום ש..."

blog-img

חווית עובד

"עובר על פוסטים בקבוצות מקצועיות בפייסבוק, גיוס, משאבי אנוש, you name it, אחד הדברים שמפתיעים..."

blog-img

חווית עובד/חווית לקוח

"יש משהו בנושא של חווית לקוח שמרתק אותנו, מה גורם לאנשים להגיד שהיתה חויה כזו שרוצים לחזור אל..."

blog-img

איך לנהל ראיון

"השבוע אני רוצה להתמקד באחת מכשירויות הליבה של מנהלים בישראל, היכולת לבצע ריאיון. אני שואל את..."

blog-img

הערכת למידה: איך לבצע בצורה אפקטיבית?

"על פניו נשמע כמו משהו שכולם עושים, אבל השאלה היא, האם עושים את זה נכון ובצורה אפקטיבית?! והת..."

Let’s Meet

רוצים להתייעץ איתנו?

השאירו פרטים ונחזור אליכם


    יש לכם שאלה?

    השאירו הודעה ונחזור אליכם