Effective Learning

הערכה ומדידה בעולם הלמידה הארגונית.

article-image

על פניו נשמע כמו משהו שכולם עושים, אבל השאלה היא, האם עושים את זה נכון ובצורה אפקטיבית?! והתשובה היא, שלא תמיד.

כשמדברים על הערכה ומדידה בעולם הלמידה הארגונית, צריך להבין שהמטרה היא לא 'להעביר ידע', כמו שהרבה חושבים, אלא, לייצר שינוי התנהגותי. כלומר, אם בתום תהליך הלמידה לא גרמנו לשינוי כלשהו בהתנהגות של הלומדים – זה כאילו שלא התבצע התהליך.

כדי לבצע מדידה אפקטיבית של שינוי התנהגותי, אנחנו צריכים, לפני הכל, להגדיר לעצמנו מה ההתנהגות הנדרשת – מה אנחנו מצפים לראות מהלומדים בתום ההדרכה? ממש לפרק את מטרת העל להתנהגויות ספציפיות. לדוגמה, אם מדובר בסדנת מכירות, נרצה שהנציגים ישאלו יותר שאלות, יפנו ללקוח בשמו, יציעו הצעות ערך טובות וכו'. כך נוכל לבוא ולבדוק את אפקטיביות הלמידה ע"י צפיה בהתנהגויות אלה ומדידה שלהן.

מה עושים עם זה?

כדי לוודא שהלמידה אכן מייצרת שינוי התנהגותי אצל הלומדים, יש לבצע מבחן שנקרא מדד כשירויות, המאפשר לנו לבדוק ביצוע התנהגותי.

נניח שעשינו את סדנת המכירות לעשרה נציגי מכירות, שכל אחד מהם צריך לבצע עשר התנהגויות המאפיינות את התפקיד. זה אומר שצריכות להיות בצוות סה"כ 100 התנהגויות שונות, שבהן נצטרך לצפות.

לאחר מכן, מבצעים תצפית על כל אחד מהנציגים, תוך כדי ביצוע התפקיד, בודקים כל התנהגות, ומסמנים 0-לא בוצעה ההתנהגות, או 1- בוצעה ההתנהגות.

בסיום התצפית על כל עשרת הנציגים, מקבלים תמונת מצב שהיא מדד הכשירויות של הצוות, לביצוע פעולת המכירה. זה כמו מפת יעדים – יודעים לומר כמה התנהגויות מומשו, וכמה לא.

אם המקסימום שלנו הוא 100% כשירות, אנחנו יכולים עכשיו לדעת באיזה אחוז נמצא הצוות, ואף להגדיר מראש מה הוא אחוז הכשירות האידיאלי הרצוי.

השימוש בכלי מדידת הכשירויות הוא סופר חשוב ומשמעותי עבור מחלקת ההדרכה, מכמה סיבות:

–  הוא מספק למחלקת ההדרכה מדד מספרי שאפשר להציג בשיח עם הארגון, לא מגיעים ואומרים "צריך לקיים סדנת מכירות", אלא יודעים להגיד שהצוות נמצא בכך וכך אחוזי אי כשירות ולכן זקוק לסדנה.

– הוא מאפשר למחלקת ההדרכה למדוד את עצמה ולומר האם הצוות יצא כשיר מההדרכה.

– הוא מאפשר לתכנן בצורה טובה את מטרות מחלקת ההדרכה, ולבצע מיפוי צרכים אסטרטגי, ובנייה של תהליך ההדרכה על בסיס המודל הזה, ובכך בעצם מאפשר לתת מענה לצורך שקיים כרגע בשטח.

כדי לייצר מדד כשירויות לארגון, יש לשבת עם המנהלים, ולבצע מיפוי של כל עיסוקי הליבה בחברה. לאחר מכן יש לקחת כל עיסוק כזה ולייצר עבורו רשימת התנהגויות ומשימות. בסיום התהליך יש לכם ביד מפת כשירויות, שהיא כלי עבודה מצוין בידי מנהלים להבין את מצב הכשירות של הצוות שלהם.

אהבתם?

שתפו את המאמר

מאמרים נוספים

blog-img

איך לנהל ישיבת הנהלה מוצלחת

"ישיבת ההנהלה בארגון שלכם לא מתנהלת כפי שהייתם רוצים ומצפים? רוב המשתתפים בוהים בפלאפונים, הי..."

blog-img

מה זה מסע לקוח?

"חווית מטופל, חוויית לקוח, חווית עובד. קו ברור מחבר בין שלושתן, את כולן מניעים ומחזקים אוטונו..."

blog-img

פיתוח מנהלים במודל "כישורים זה החיים"

"מנהל טוב הוא אחד ממחוללי הצמיחה והשינוי הגדולים ביות בחברה או ארגון. זה נכון עבור מנהלים בכל..."

blog-img

פיתוח הדרכה ולמידה בארגונים – המדריך המלא

"הכירו את התחום המופלא והבולט בכל ארגון: פיתוח הדרכה ולמידה בארגונים. היום, כל ארגון יודע שאם..."

blog-img

הערכת אפקטיביות הדרכה

"הבנת חשיבות ההדרכה היא קריטית לצמיחתו והצלחתו של כל ארגון. עם זאת, לעיתים קרובות מתעלמים מהי..."

blog-img

מיתוג מעסיק

"בעולם התחרותי של רכישת כישרונות, ישנה מילת באז המהדהדת באופן עקבי במסדרונות של מחלקות משאבי ..."

blog-img

תהליך גיוס עובדים

"בנוף העסקי התחרותי של היום, קיים צוות מהשורה הראשונה שהוא חיוני יותר מאי פעם. עבור עסקים, הצ..."

blog-img

איך להגביר מוטיבציה של עובדים?

"בכל ארגון, קטן או גדול, טיפוח סביבת עבודה חזקה וחיובית הוא קריטי. אחד ההיבטים החיוניים של סב..."

blog-img

תהליך אונבורדינג לקליטת עובדים מושלמת

"דמיינו לכם את התסריט הבא: עובד נבחר בקפידה אחרי תהליכי גיוס ומיון קפדניים, עבר הכשרה והחל לע..."

blog-img

למידה דיגיטלית ויתרונותיה

"נפתח בחידה. איך אפשר ללמד כמות גדולה של עובדים, שחלקם מהם מרוחקים פיזית ממשרדי הארגון, אודות..."

blog-img

תהליך קבלת החלטות בארגונים – כלים וטכניקות למנהלים

"קבלת החלטות בארגונים משחקת תפקיד מרכזי בהצלחת הארגון. בראש ובראשונה, החלטות קובעות את דרך הפ..."

blog-img

איך לראיין עובדים? 10 טיפים לגיוס איכותי ומדויק

"ההון האנושי הוא נקודת חוזק של חברות וארגונים רבים והם שמחים מאד לספר את זה לכל מי שמוכן לשמו..."

blog-img

חוויית עובד בארגון – הרבה מעבר למשכורת

"אנחנו רגילים לחשוב במונחים של "חוויה" בעולם העסקי, אך כמעט תמיד מדובר בחוויית לקוח..."

blog-img

יום אוריינטציה לעובד חדש – איך נוציא ממנו את המקסימום?

"יש שיאמרו שיום האוריינטציה הוא היום המשפיע ביותר על העובדים החדשים, כיצד ייכנסו לתפקיד. למה ..."

blog-img

הערכת ביצועים

"הערכת הביצועים, האירוע הקסום הזה שאנחנו לא מייחסים לו לפעמים את החשיבות הראויה. לאחרונה העבר..."

blog-img

גיוס עובדים

"טוב, בואו נדבר על גיוס מגוון… כולם שמים את זה כיעד, אנחנו רוצים לגייס בעלי מוגבלויות, ..."

blog-img

הערכת אפקטיביות

"הערכת אפקטיביות של תהליכי ההדרכה, צמד המילים שכל פעם שמישהו מבקש אותו ממני אני מתחיל בנאום ש..."

blog-img

חווית עובד

"עובר על פוסטים בקבוצות מקצועיות בפייסבוק, גיוס, משאבי אנוש, you name it, אחד הדברים שמפתיעים..."

blog-img

חווית עובד/חווית לקוח

"יש משהו בנושא של חווית לקוח שמרתק אותנו, מה גורם לאנשים להגיד שהיתה חויה כזו שרוצים לחזור אל..."

blog-img

איך לנהל ראיון

"השבוע אני רוצה להתמקד באחת מכשירויות הליבה של מנהלים בישראל, היכולת לבצע ריאיון. אני שואל את..."

blog-img

הערכת למידה: איך לבצע בצורה אפקטיבית?

"על פניו נשמע כמו משהו שכולם עושים, אבל השאלה היא, האם עושים את זה נכון ובצורה אפקטיבית?! והת..."

Let’s Meet

רוצים להתייעץ איתנו?

השאירו פרטים ונחזור אליכם


    יש לכם שאלה?

    השאירו הודעה ונחזור אליכם