פיתוח מנהלים במודל "כישורים זה החיים"
מנהל טוב הוא אחד ממחוללי הצמיחה והשינוי הגדולים ביות בחברה או ארגון. זה נכון עבור מנהלים בכל דרג וההשפעה של מנהל מתפרסת על תחומים רבים ומשפיעה כמעט על כל אספקט של העבודה. לכן, פיתוח מנהלים הוא נושא כה חשוב לצמיחת הארגון. איך עושים את זה נכון? התשובה של HR+ היא מודל "כישורים זה החיים". מה זה אומר? כל התשובות בפנים
השפעת המנהל חולשת על תחומים רבים
כשמסתכלים על ההשפעה של מנהל על הצוות הכפוף לו מגלים שיש שם הרבה יותר מ"סידור עבודה" או הנחייה מקצועית.
למשל – מנהל משפיע על המוטיבציה של העובדים, והיום אנחנו יודעים לקשור קשר ישיר בין מוטיבציה לבין תחומים כמו פריון או איכות עבודה, כך שהמנהל משפיע באופן ישיר על גם על איכות ועל פריון העבודה בגזרה שלו. מנהל אחראי על האווירה במחלקה, גם בצורה האקטיבית, אם הוא מייצר אווירה טובה ומכילה או להיפך – אווירה מלחיצה או מאיימת, וגם בצורה הפאסיבית, אם הוא לא מגיב ולא מטפל בנושאים הקשורים לאווירה במחלקה. כך או כך, זו אחריותו של המנהל. למי אכפת מהאווירה במחלקה? לעובדים כמובן, לאווירה יש השפעה ישירה על נאמנות העובדים וקצב התחלופה, כך גם לתגמלי ההצלחות, תגובות המנהל במקרה של כישלון, היחס האישי והקשבה לעובדים, כל אלה נמצאים תחת אחריותו של המנהל גם הם כמובן.
מנהל אחראי על הקשר של המחלקה או הצוות שלו עם הצוותים האחרים ולכן משפיע גם באופן רוחבי על תפקוד החברה או הארגון, על הפריון הצמיחה ובאופן ישיר – על המוצר.
למעשה, גם למנהל זוטר שאחראי על צוות מצומצם יש את היכולת להשפיע באופן משמעותי על החברה, לטוב ולרע, ולכן נושא פיתוח המנהלים בארגונים, ההבנה מה זה פיתוח מנהלים נכון וההשקעה באופן כללי בתחום פיתוח מנהלים היא משמעותית ביותר.
"הטעות ההיסטורית" בפיתוח מנהלים
אחת הטעויות של "העולם הישן" בפיתוח מנהלים היא שמקדמים לתפקידי ניהול בצורה "אנכית", כלומר, העובד יכול להתפתח בעיקר אל התפקיד שנמצא ישירות מעליו, כמעט בלי תזוזה רוחבית.
עם הגישה הזאת יש מספר בעיות.
הבעיה הראשונה היא שהעיתוי של הקידום לא ממש מתבסס על מתי העובד מוכן לקידום אלא אך ורק על מתי המשרה מתפנה. זה במקרה הטוב, במקרה הגרוע יותר רוצים לקדם את העובד ולכן "בלית ברירה" מקדמים מעליו שרשרת שלמה של מנהלים שכלל לא היו בשלים (או מתאימים) להתקדם לתפקיד הבא.
הבעיה השנייה בפיתוח מנהלים ב"עולם הישן" היא קידום העובדים על פי הישגי העבר, אך בלי התחשבות בתפקיד שמצפה להם בעתיד.
האם מתכנת, שהוא עילוי בתחומו, מתאים בהכרח להיות ראש צוות? לא. כדי להיות ראש צוות צריך כישורים נוספים חוץ מלהיות מתכנת מצוין אך בעולם הישן נהגו להסתכל רק על הישגי העבר ו"לקדם את האיש הכי טוב שלנו" לתפקיד הבא. אבל, הכי טוב במה?
הבעיה עם פיתוח מנהלים בתפישות הישנות
הבעיה בפיתוח מנהלים בתפישות הישנות הייתה שהגישה בעצם גרמה לעובדים הטובים להתקדם עד התפקיד שבו הם ייכשלו. או לפחות לא יהיו מספיק טובים כדי להמשיך להתקדם ואז הם יפסיקו להתפתח, כי כבר "לא מגיע להם". זה קורה כשפיתוח המנהלים מתבסס בעיקר על העבר ולא על העתיד.
כשזו הגישה, לא יעזרו תוכנית פיתוח מנהלים שמוצגת לדירקטוריון במצגת מושקעת, לא קורס פיתוח מנהלים יוקרתי שיישלחו אליו הבכירים בארגון וגם לא סדנאות פיתוח מנהלים שנערוך לכל המנהלים בחברה בכל הדרגים.
קודם כל צריכים לשנות את הגישה.
פיתוח מנהלים בגישת "כישורים זה החיים"
אצלנו ב HR+, כל פילוסופיית פיתוח המנהלים בנויה, לא על הצלחות של העובד בעבר, אלא על הכישורים של העובד שיובילו אותו להצלחות בתפקיד העתידי.
בטח מצאת לזה רמז בשם "כישורים זה החיים"…
מה הכוונה?
לכל עובד יש סט שלם של כישורים וכישרונות, שאיפות, יתרונות, ומאפיינים. חלק מהם, גרמו לו להצליח בתפקיד הנוכחי ולגרום לנו לרצות להכניס אותו לתוכנית של פיתוח מנהלים, אך חלק מהם עדיין לא בא לידי ביטוי.
עכשיו, במקום לנסות ו"לכפות" את העובד המצוין הזה על התפקיד שנמצא בדיוק מעליו, אנחנו נתייחס לכל אותו הסט של כישורים וכישרונות, שאיפות, יתרונות, ומאפיינים ונמצא עבורו את התפקיד המתאים לו ביותר בארגון, תפקיד שבו הוא יוכל לתרום הכי הרבה לארגון, להתפתח הכי הרבה בעצמו, תפקיד שבו הוא יהיה מרוצה, ובעיקר – תפקיד שבו הוא יוכל להצליח באמת ולהמשיך להתקדם.
ככה עושים פיתוח מנהלים בגישת כישורים זה החיים.
מה היתרונות של מודל "כישורים זה החיים" לפיתוח מנהלים
המודל הזה של פיתוח מנהלים בעצם מנטרל את כל הבעיות של המודל בתפישה הישנה. הוא מונע התקדמות עד כישלון, מאפשר לקדם כל אחד בזמן הנכון ולמקום הנכון ובעיקר מונע מצב שאנשים נמצאים בתפקידים ניהוליים שאינם מתאימים להם רק בגלל שהצטיינו בתפקיד הקודם.
אך יש במודל הזה הרבה יותר. כשמקדמים מנהלים במודל "כישורים זה החיים" אנחנו מקבלים ניהול של מחזור החיים בצורה רציפה, תוך התחשבות בתמונה המלאה, גם בראייה עתידית, ולא מסתכלים על כל פרק עבודה כיחידה נפרדת שאינה קשורה למה שקורה לפני או אחרי הקידום.
המודל תורם באופן ישיר להגדלת הפריון בארגון ולהגברת התפוקה. ראינו בתחילת המאמר כמה השפעה יש למנהלים, אפילו הזוטרים ביותר ברמת ראשי צוותים על הפריון והתפוקה בארגון ולא רק בזכות התפוקה או אי התפוקה של הצוות שלהם אלא גם בגלל מוטיבציית העובדים, סביבת העבודה, התחלופה ונאמנות העובדים, שיתוף הפעולה עם גורמים אחרים בארגון ועוד. פיתוח מנהלים והצבתם במקום ובתפקיד המתאים להם יתבטא באופן כמעט מיידי בשיפור התפוקה והפריון בארגון.
יש פה גם תהליך שמזין את עצמו כמו מעגל קסמים חיובי – מנהלים טובים, דואגים לסביבת עבודה חיובית, למוטיבציה ולחיבור העובדים תחתיהם לארגון, שבתורם מובילים לאפשרויות רחבות יותר לפיתוח המנהלים המתאימים ביותר והצבתם בתפקידים המתאימים להם וכן הלאה.
מודל "כישורים זה החיים" הוא לדעתנו לא רק הדרך הנכונה לפיתוח מנהלים בארגון, אלא הדרך היחידה שתהיה יעילה לאורך זמן ובאופן עקבי.
איך זה עובד?
לפיתוח מנהלים בגישת "כישורים זה החיים" יש מספר אספקטים, מספר נקודות יחס ומספר שלבים.
זה מתחיל כבר בגיוס העובדים
כשאנחנו מתכוונים מלכתחילה להתייחס לסט השלם של הכלים שעובד מביא עימו, ולא רק ליכולת המקצועית, אנחנו נדע גם לחפש אותם בשלב האיתור וגם למפות אותם בשלב המיון.
ככל שנדייק יותר, יהיה לנו קל ותר לפתח מנהלים על פי הכישורים שלהם. כך למשל, אם נדע להפריד בין עבודת צוות לבין יכולת ניהול (שתי תכונות שמשום מה נכנסות פעמים רבות לאותו סעיף אך למעשה דורשות כישורים שונים לחלוטין) נדע טוב יותר לבחור אפיק פיתוח וקידום לאותו עובד, ויותר מכך להימנע מאפיקים שאינם מתאימים לו.
קליטה
גם בשלב הקליטה נרצה להשתמש בגישת "כישורים זה החיים" . לאו דווקא בהסתכלות עתידית של פיתוח אותם עובדים כמנהלים אלא בהיבט של בניית תהליכי הסמכה, קליטה והשתלבות בארגון מבוססים על סט הכישורים הייחודי של כל אחד.
הכשרה והדרכה
החל מהערכות ביצועים בשאיפה למיצוי הפוטנציאל ועד קורס לפיתוח מנהלים או הדרכות פיתוח מנהלים שונות שיהיו נאמנות לגישה.
פיתוח ושימור עובדים
כמו שאמרנו, כשמגיע הזמן לקדם, צריך להתחשב בפרמטרים על פי "כישורים זה החיים" ולא רק בתקן הפתוח.
לסיכום
פיתוח וקידום מנהלים בארגון מתוך העובדים הקיימים יכול להיות מנוע צמיחה שפועל על טורבו אם עושים אותו נכון או אבן בגלגל שגורמת לנו למהמורות לכל אורך הדרך.
גישת "כישורים זה החיים" של HR+ מאפשרת לכם ללוות את כל התהליכים של העובדים בחברה, משלב האיתור והגיוס דרך שלב הקליטה ועד שלבי הקידום ואפילו עד הפרישה, בצורה שתיטיב עם הארגון, תיטיב עם העובדים, תעלה את הפריון ואת התפוקה של אותו עובד ושל הארגון עצמו.
מוזמנים ליצור איתנו קשר וללמוד איך לאמץ גישה מועילה זו גם אצלכם בארגון.
מאמרים נוספים
פודקאסט של ד"ר מיכאל מירו עם עידן טפירו
"מיכאל מירו משוחח עם עידן טפירו המייסד והשותף ב HR+ על הצורך בשינוי תהליכח קליטת עובדים, מהמח..."
רדיו צפון חיפה, 29.12.2024
"בשורה לתושבי הצפון שאיבדו את מקום עבודתם, או מעוניינים בהסבה מקצועית, אך מתקשים להגיע ללמוד ..."
News1, 5.12.2024
"איך להקל על מילואימניקים את החזרה למקום העבודה? היום הראשון הוא הזדמנות להתחיל ברגל ימין ● ש..."
ראיון ב- 94FM רדיו גלי ישראל, 24.11.2024
"שימור עובדים, לא בהכרח.. עידן טפירו בראיון בגלי ישראל על שיטת אחרת לגיוס עובדים, איך ואת מי ..."
ביזנעס, אתר הכלכלה החרדי, 19.11.2024
"כמה עולה עובד? מדי שנה מוחלפים בישראל כ-80% מהעובדים בתפקידים זוטרים ו-20% בדרג הביניים ובדר..."
וואלה, מדור כסף, 10.11.2024
"עדיף למעסיקים להתמקד במיומנויות וכישורים לתפקיד, ופחות בניסיון המקצועי כפי שהוא עולה מקורות ..."
ראיון ב- 104.5FM רדיו צפון, 18.11.2024
""חייבים לשנות את שיטות הגיוס ולא לפסול או לקבל על בסיס קו"ח בלבד". עידן טפירו..."
"אני נזכרת בכישלון הזה… איך הבאתי את זה על עצמי?" בניית פרזנטציה מנצחת | שירלי ארמלנד חן | פרק 19
"שירלי היא מומחית בהעברת מסרים בדגש על מסרים ויזאולים, היא מנהלת את קהילת Now you’re talking ..."
נשבר משהו בסיסי של תקווה…" על מדע התקווה וכיצד לאמץ את מודל התקווה? | עידן טפירו| פרק 18"
"הפרק הראשון שהקלטנו אחרי אירועי ה-7/10. הרגיש לנו קצת מוזר להקליט על כישלונות כש"פיל&qu..."
”כשלון מפורסם שהוא כמו אות קין במצח” איך מחבקים כשלון וצומחים ממנו (ובגדול!) | ברנרדו בלחוביץ’ | פרק 17
"כנרת היא יועצת ארגונית שעובדת עם ארגונים מובילים במשק הישראלי. אוהבים פיצה?? (מי לא), אוהבים..."
”יש ימים שבא לחזור למיטה ולהתכסות בשמיכה…” מודל היידגר בליוויי מנהלים וארגונים”| כנרת סקאזי | פרק 16
"כנרת היא יועצת ארגונית שעובדת עם ארגונים מובילים במשק הישראלי. מה הכישלון שכנרת בחרה לשתף עם..."
”התפקיד של מנהלים בארגונים זה לייצר סביבות עבודה שאנשים יכולים לפתח את הכישורים שלהם”| אלון שוורץ | פרק 15
"משהו באנרגיה של ציפי פשוט גרם לי להיפתח ולספר בפעם הראשונה על כישלון מאוד כואב שגרם לי להתקף..."
”באותו היום התחברו לי ’תסמונת המתחזה’ ו’הקיץ של אביה’”| ציפי רחמני| פרק 14
"משהו באנרגיה של ציפי פשוט גרם לי להיפתח ולספר בפעם הראשונה על כישלון מאוד כואב שגרם לי להתקף..."
”אני לא מצטערת, כי המסע שהלכתי בו לימד אותי כל כך הרבה על עצמי” | אירית חומסי | פרק 13
"דנה ארנון פרי היא מומחית באוריינות נתונים – שמייעצת ומעבירה סדנאות והדרכות לעבודה עם נתונים ..."
”אפשר למות ממנת יתר של יצירתיות!” | נועם הרץ | פרק 12
"דנה ארנון פרי היא מומחית באוריינות נתונים – שמייעצת ומעבירה סדנאות והדרכות לעבודה עם נתונים ..."
”שנדע לטעות בכיוון הנכון…” ורפלקציה על כישלון | דנה ארנון פרי | פרק 11
"דנה ארנון פרי היא מומחית באוריינות נתונים – שמייעצת ומעבירה סדנאות והדרכות לעבודה עם נתונים ..."
”אם אני רוצה סיכוי להגיע לאוורסט, אני חייב לצאת לדרך” | יאן ”יאנקו” קוטליארסקי | פרק 10
"כבר למעלה מעשור יאן עוזר לאנשים, ארגונים וחברות לנהל את אסטרטגיית השיווק שלהם ובגדול לספר את..."
”חיים של יזם היא שרשרת ארוכה של כשלונות” – על חוסן של יזמים והערכת עובדים | ניסים טפירו | פרק 9
""חיים של יזם, של חברה קטנה, סטרטאפ הם שרשרת של ארוכה של כשלונות, ואז מדי פעם משהו מצליח..."
האומץ שאחרי הכשלון – איך להמשיך להיות אמיצים אחרי כשלון מפואר? | מיכל המאירי | פרק 8
"מיכל המאירי כיום מנכ"לית של חברת Make It Happen שעוסקת בליווי ארגונים, מנהלות ומנהלים ב..."
”רגע אחד את על גג העולם, ורגע שני מתרסקת” -מפות חשיבה לתחקור כשלונות | עינת להב| פרק 07
"עינת להב מנחה סדנאות ותהליכי חשיבה דרך עבודה עם מפות חשיבה. עינת מספר לגיל ציוני מה הן מפות ..."
הכשלון הכי גדול בחיים המקצועיים שלי” – הערכת הדרכה | דר’ דני קליין | פרק 06
"אזהרה! לאחר שתקשיבו לפודקאסט הזה – לא תוכלו להשתמש במודל קירקפטריק ללא נקיפת מצפון מקצ..."
”אסנת אל תלכי…” – כישלון בשימור מפתחי למידה | עידו גנור | פרק 05
"עידו גנור, איש למידה ארגונית ב- 14 השנים האחרונות, מנהל חטיבת הדיגיטל בחברת הייעוץ לוטם, מרצ..."
למה הם לא לומדים??? מוטיבציה ללמידה | מוטי אלנקווה | פרק 04
"מוטי אלנקווה הוא איש הדרכה בכל רמ"ח אבריו, כיום הוא Head of customer and training sales..."
של מי הכישלון הזה בכלל? כשלון תודעתי וכשלונות מנהיגותיים | הילה מזור| פרק 03
"תכירו את הילה מזור – יועצת ארגונית, מפתחת מנהיגות, מנחת סדנאות ועוסקת בפיתוח מנהלים וה..."
יש לי ”כשלים” במובן זה שאני יכול ליצור תגובות שגויות או לא הולמות | צ’אט GPT | פרק 2
"גיל ציוני בשיחה מטורפת עם הצ'אט GPT על כשלונות, מה הוא מגדיר ככשלון? למה לדעתו אנשים נמנעים ..."
כשלון בגיוס עובדים ומודל התקווה | עידן טפירו | פרק 01
"גיל ציוני מראיין את עידן טפירו מספר על הכישלון שצילק אותו להרבה זמן. למה זה קרה ומה הוא למד ..."
איך לנהל ישיבת הנהלה מוצלחת
"ישיבת ההנהלה בארגון שלכם לא מתנהלת כפי שהייתם רוצים ומצפים? רוב המשתתפים בוהים בפלאפונים, הי..."
מה זה מסע לקוח?
"חווית מטופל, חוויית לקוח, חווית עובד. קו ברור מחבר בין שלושתן, את כולן מניעים ומחזקים אוטונו..."
פיתוח מנהלים במודל "כישורים זה החיים"
"מנהל טוב הוא אחד ממחוללי הצמיחה והשינוי הגדולים ביות בחברה או ארגון. זה נכון עבור מנהלים בכל..."
פיתוח הדרכה ולמידה בארגונים – המדריך המלא
"הכירו את התחום המופלא והבולט בכל ארגון: פיתוח הדרכה ולמידה בארגונים. היום, כל ארגון יודע שאם..."
הערכת אפקטיביות הדרכה
"הבנת חשיבות ההדרכה היא קריטית לצמיחתו והצלחתו של כל ארגון. עם זאת, לעיתים קרובות מתעלמים מהי..."
מיתוג מעסיק
"בעולם התחרותי של רכישת כישרונות, ישנה מילת באז המהדהדת באופן עקבי במסדרונות של מחלקות משאבי ..."
תהליך גיוס עובדים
"בנוף העסקי התחרותי של היום, קיים צוות מהשורה הראשונה שהוא חיוני יותר מאי פעם. עבור עסקים, הצ..."
איך להגביר מוטיבציה של עובדים?
"בכל ארגון, קטן או גדול, טיפוח סביבת עבודה חזקה וחיובית הוא קריטי. אחד ההיבטים החיוניים של סב..."
תהליך אונבורדינג לקליטת עובדים מושלמת
"דמיינו לכם את התסריט הבא: עובד נבחר בקפידה אחרי תהליכי גיוס ומיון קפדניים, עבר הכשרה והחל לע..."
למידה דיגיטלית ויתרונותיה
"נפתח בחידה. איך אפשר ללמד כמות גדולה של עובדים, שחלקם מהם מרוחקים פיזית ממשרדי הארגון, אודות..."
תהליך קבלת החלטות בארגונים – כלים וטכניקות למנהלים
"קבלת החלטות בארגונים משחקת תפקיד מרכזי בהצלחת הארגון. בראש ובראשונה, החלטות קובעות את דרך הפ..."
איך לראיין עובדים? 10 טיפים לגיוס איכותי ומדויק
"ההון האנושי הוא נקודת חוזק של חברות וארגונים רבים והם שמחים מאד לספר את זה לכל מי שמוכן לשמו..."
חוויית עובד בארגון – הרבה מעבר למשכורת
"אנחנו רגילים לחשוב במונחים של "חוויה" בעולם העסקי, אך כמעט תמיד מדובר בחוויית לקוח..."
יום אוריינטציה לעובד חדש – איך נוציא ממנו את המקסימום?
"יש שיאמרו שיום האוריינטציה הוא היום המשפיע ביותר על העובדים החדשים, כיצד ייכנסו לתפקיד. למה ..."
הערכת ביצועים
"הערכת הביצועים, האירוע הקסום הזה שאנחנו לא מייחסים לו לפעמים את החשיבות הראויה. לאחרונה העבר..."
גיוס עובדים
"טוב, בואו נדבר על גיוס מגוון… כולם שמים את זה כיעד, אנחנו רוצים לגייס בעלי מוגבלויות, ..."
הערכת אפקטיביות
"הערכת אפקטיביות של תהליכי ההדרכה, צמד המילים שכל פעם שמישהו מבקש אותו ממני אני מתחיל בנאום ש..."
חווית עובד
"עובר על פוסטים בקבוצות מקצועיות בפייסבוק, גיוס, משאבי אנוש, you name it, אחד הדברים שמפתיעים..."
חווית עובד/חווית לקוח
"יש משהו בנושא של חווית לקוח שמרתק אותנו, מה גורם לאנשים להגיד שהיתה חויה כזו שרוצים לחזור אל..."
איך לנהל ראיון
"השבוע אני רוצה להתמקד באחת מכשירויות הליבה של מנהלים בישראל, היכולת לבצע ריאיון. אני שואל את..."
הערכת למידה: איך לבצע בצורה אפקטיבית?
"על פניו נשמע כמו משהו שכולם עושים, אבל השאלה היא, האם עושים את זה נכון ובצורה אפקטיבית?! והת..."
Let’s Meet
רוצים להתייעץ איתנו?
השאירו פרטים ונחזור אליכם